Viral

Pelanggan perlekeh graduan berniaga takoyaki siap campak duit, terb0ngkar rupa-rupanya anak pemilik stesen minyak!

SEORANG graduan meluahkan rasa sedih mengenangkan perbualannya dengan seorang pakcik dalam kejadian 5 Ogos lalu.

Nazirah, 24, yang berniaga takoyaki sepenuh masa berkata pakcik berkenaan datang ke gerainya dan pada awalnya hanya berbual seperti biasa.

Dia yang senang disapa Ira berkata pelanggan tersebut bagaimanapun membuatkan dia berasa tidak selesa apabila mula mempertikaikan kerjaya dan jalan hidup yang dipilihnya.

 

“Ada seorang pakcik ni datang beli takoyaki saya jual. Mula-mula kami borak topik biasa saja.

“Lepas tu dia mula tanya hasil jualan harian saya, ada tak dapat dalam anggaran RM100 hingga RM200?

“Saya teragak-agak nak jawab sebab tak selesa bila orang luar tanya tentang jualan. Saya cuma iyakan saja dengan cakap Alhamdulillah boleh dapat,” katanya ketika dihubungi mStar.

Tidak terhenti di situ, lelaki tersebut kemudian bertanya tentang status pendidikannya pula.

Setelah mendengar kisah wanita itu yang merupakan graduan tetapi memilih menjual takoyaki sejak Mac 2021, Ira berkata lelaki tersebut seolah-olah terkejut, bagaikan tidak boleh menerima apa yang baru didengarinya.

“Pakcik tu ada tanya sekolah sampai tahap mana? Saya cakap yang saya pelajar ijazah. Dia macam terkejut juga dengan apa saya beritahu.

“Kemudian dia mula tanya lepas ni saya nak buat apa dengan degree tu? Tak kerja ke atau buat apa-apa menggunakan kelulusan saya. Saya pun beritahu yang ketika itu saya baru saja habis praktikal. Konvo pun belum lagi.

Ira menjual takoyaki di Felda Keratong 3, Pahang.

“Sebenarnya saya dah faham maksud pertanyaan dia. Tapi saya malas nak cakap lebih jadi saya ‘tamatkan’ perbualan tu dengan beritahu lepas ni saya boleh je nak minta kerja. Tak jadi masalah pun,” imbas Ira yang merupakan graduan bidang Sarjana Muda Keusahawanan dengan Kepujian, Univerisiti Utara Malaysia (UUM), di Sintok, Kedah

Jelas Ira yang menetap dan berniaga di Felda Keratong 3, Bandar Tun Razak, Pahang, apa yang membuatkan dia lebih kecewa apabila pakcik itu hanya meletakkan wang, tanpa memberikan sendiri kepadanya sebagaimana yang biasa dilakukan pelanggan lain.

Ada seorang pakcik tu cakap belajar tinggi-tinggi buat apa, balik jual ais krim? Pakcik pun boleh.

NAZIRAH

“Dia bayar duit tu dengan lepaskan saja dan tak hulurkan dekat tangan saya. Mungkin sebab masa tu saya tengah bungkus takoyaki atau dia dah biasa buat macam tu saya tak pasti. Mungkin saya yang sensitif kalau pelanggan bagi duit tak hulur dekat tangan.

“Bukan apa, saya terkesan dengan soalan pakcik tu sebab sebelum ni dah beberapa orang tanya soalan macam ni seolah-olah merendahkan saya. Jadi bila terjadi lagi sekali, saya pun buat video luahkan fasal ini.

“Sebelum ni lagi teruk sebenarnya. Ada seorang pakcik tu cakap belajar tinggi-tinggi buat apa, balik jual ais krim? Pakcik pun boleh. Lebih kurang macam tu ayat dia sebab saya ada jual soft ice-creamjuga,” ujar Ira.

Susulan perkongsiannya di TikTok yang meraih lebih 400,000 jumlah tontonan, warga maya turut bersimpati dengannya malah berkongsi pengalaman sama.

Malah, mereka turut menitipkan nasihat agar Ira terus tabah dan meneruskan minatnya.

“Sebenarnya ayah saya ada bisnes buka stesen minyak sendiri dekat Keratong. Boleh saja kalau nak kerja dengan dia tapi saya lebih memilih untuk mula dari bawah baru kita hargai kejayaan tu.

Ira merupakan graduan bidang Sarjana Muda Keusahawanan dengan Kepujian, UUM.

“Bagi saya, kita kena faham rezeki tu Allah tetapkan. Kita hanya mampu berusaha. Ilmu kita ada bukan semata-mata digunakan untuk bekerja.

“Berniaga walaupun kecil-kecilan macam saya sekarang pun perlukan ilmu untuk kembangkan dan majukan bisnes,” ujar Ira lagi.

Sumber: mStar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

 

 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back to top button