Viral

“Terkejut mak kau… anak aku botak!” – Pengasuh memandai-mandai potong rambut, ibu kecewa hero comel jadi macam askar!

UMPAMA menjadi trend dalam kalangan ibu bapa muda hari ini untuk membiarkan anak lelaki mereka yang berusia bawah lima tahun mempunyai rambut panjang.

Selain dianggap lebih bergaya dan comel dengan rambut panjang, ibu bapa itu sendiri tentunya mempunyai alasan tersendiri untuk berbuat demikian.

Bagaimanapun baru-baru ini, seorang wanita dikejutkan dengan penampilan anaknya yang kelihatan seperti askar lelaki ketika mengambilnya dari rumah pengasuh.

Kata ibu bernama Dr Nil Irma Isaura Azman ini, rambut anak lelakinya yang sebelum ini mencecah paras telinga sengaja dibiarkan tidak dipotong kerana lambat panjang.

Malah dikatakan, rambut Ahmad Ezra Ahmad Haziq yang kini berusia satu tahun enam bulan tidak pernah dipotong sejak lahir.

“Rambut anak keempat saya memang lambat tumbuh sejak lahir, jadi saya biarkan saja. Tambahan pula rambutnya halus dan lembut, jadi tak nampak serabut.

“Cuma bahagian hadapan sahaja dah sampai mata dan memang saya rancang nak rapikan… tapi tak sangka pula yang pengasuh dah potong pendek!” luahnya ketika dihubungi mStar.

Mengimbas kembali kejadian berkenaan, Isaura berkata seperti biasa dia akan menghantar anaknya ke rumah pengasuh pada waktu pagi.

Rambut Ezra tidak pernah dipotong sejak dia dilahirkan.

Namun ketika mengambil anaknya pada petang hari, dia sangat terkejut melihat rambut Ezra sudah dipotong pendek.

“Memang terkedu sangat pada waktu tu tapi tak mampu bercakap apa.

“Apabila balik rumah, saya berbincang dengan suami tentang kejadian yang berlaku dan kami sependapat bahawa tindakan pengasuh tersebut perlu ditegur,” jelasnya.

Bagi mendapatkan pandangan ramai, wanita berusia 33 tahun itu turut memuat naik video berkaitan Ezra dan bertanyakan sama ada wajar atau tidak tindakan pengasuh menggunting rambut anak asuhan tanpa meminta izin terlebih dahulu.

“Memang terkilan sangat sampai saya sendiri tak lalu nak makan, rasa emosi dengan apa yang berlaku.

Kalau saya memang sakit sangat hati sis… ni bukan kira penyayang atau jaga macam anak sendiri. Apa-apa yang nak buat kat anak kena bagitahu, jangan pandai-pandai buat.

NETIZEN

“Setiap kali nampak rambut Ezra botak macam askar memang saya akan rasa sedih dan kira-kira dua minggu saya elak daripada menghantar anak ke rumah pengasuh tersebut,” ujarnya lagi.

Menurutnya, rambut Ezra juga dipotong oleh pengasuh berusia lingkungan 40-an dan bukannya dilakukan oleh tukang gunting berpengalaman.

“Memang geram sebab dia langsung tak beritahu. Saya rasa dia cuma nak trim sahaja sebab dia rasakan Ezra rimas dengan rambut panjang.

Wajah terkini Ezra.

“Tapi anak saya memang susah kalau nak potong rambut kerana duduk tak diam… mungkin dah tersalah potong, jadi dia terus botakkan saja,” ujar Isaura.

Tambahnya yang juga seorang doktor perubatan, walaupun tidak dapat menerima kejadian yang berlaku terhadap Ezra, dia tetap menghantar anaknya itu ke rumah pengasuh terbabit.

Malah katanya yang menetap di Ipoh, Perak, sudah lebih setahun dia mendapatkan khidmat individu tersebut dan yakin dengan perkhidmatan yang diberikan.

Video perkongsiannya itu menjadi tular di aplikasi TikTok dan mendapat pelbagai reaksi daripada warganet.

“Terkejut mak kau… anak aku botak! Penat simpan rambut bagi panjang,” demikian tulis Isaura pada posting video berkenaan.

Isaura bersama suami dan anak-anaknya.

Rata-ratanya menyuarakan rasa kurang senang dengan tindakan pengasuh yang disifatkan ‘lebih sudu daripada kuah’ kerana memotong rambut anak asuhan tanpa meminta izin waris.

“Nak potong rambut atau nak bawa pergi jalan-jalan.. pengasuh perlu bagitahu pada kita (ibu bapa atau waris). Jangan buat pandai-pandai.

“Tak kisah la jadi lagi handsome atau lagi kemas… tanya mak dia dulu.

“Kalau saya memang sakit sangat hati sis… ni bukan kira penyayang atau jaga macam anak sendiri. Apa-apa yang nak buat kat anak kena bagitahu, jangan pandai-pandai buat.

“Walau macam mana pun pengasuh tetap kena hormat pada parent. Nak buat apa-apa tetap kena minta izin sebab anak tu tetap anak orang,” ujar beberapa netizen.

Bagaimanapun terdapat segelintir yang bersetuju dengan tindakan pengasuh tersebut dan menyatakan pengasuh mempunyai masa lebih lama berbanding keluarga serta mengetahui masalah yang dihadapi anak asuhan berkenaan.

Sumber: mStar

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back to top button