Hiburan

Baru sebulan tak bayar sewa, tuan rumah terus halau 6 beranak! Wanita ini terdes4k jual tong gas, kipas buat duit tambang

BOLEHKAH anda bayangkan sekeluarga yang masih mempunyai anak kecil terp4ksa merempat kerana dihalau dari rumah sewa?

Begitulah kisah yang dialami oleh enam beranak ini yang terp4ksa keluar dari rumah sewa gara-gara tidak mampu melangsaikan tunggakan selama satu bulan.

Menerusi satu perkongsian di grup Facebook Kemelut Rumah Tangga, seorang pengguna bernama Wina Wani berkongsi kisah sedih yang dialaminya sehingga terp4ksa menebalkan muka meminta bantuan daripada saudara.

“Kami kena pindah dalam keadaan tak cukup duit. Cuba cari bilik sewa untuk kami enam beranak tapi tak ada, hanya ada bilik untuk orang bujang je.

“Bukan kami tak bayar sewa berbulan-bulan, hanya satu bulan tak bayar. Terus hari-hari datang desak suruh pinjam dengan orang cari duit untuk bayar, sebab kalau tak bayar sewa, dengan dia sekali kena keluar dari tempat tu.

“Dia yang tak bayar sewa rumah kami tiga bulan, kami pula yang kena fikir. Rumah yang kami sewa tu dia sewa dulu, selepas itu dia pindah lain suruh kami duduk sana.

“Saya pun on saja masa tu sebab dekat dengan sekolah anak, tak penat sangat berjalan jauh. Tapi tak fikir pula jadi macam ni,” ujarnya.

Menurut wanita tersebut, mereka mempunyai kekangan kewangan kerana suaminya hanyalah seorang buruh, manakala dia hanya bekerja sebagai pembantu di gerai sebelum diberhentikan kerja.

Perkongsian oleh wanita bernama Wina Wani di Facebook.

“Nak kerja tempat lain susah, kami tak ada kenderaan. Dah cuba niaga dekat dengan rumah tapi modal habis nak pusing.

“Cuba merayu untuk sementara tapi tak boleh juga, masa tu saya dan suami tak tahu nak fikir apa lagi. Kami suami isteri sama yatim piatu, suami pula tak ada adik-beradik, ada saudara pun duduk negeri jauh-jauh.

“Masa tengah kemas barang, teringat sepupu duduk Nilai. Saya call ceritakan tentang hal kami, dia pun bagi cadangan datang ke tempat dia, masa tu tak terfikir nak pindah negeri lain sebab anak sekolah mana?

“Suami cakap tak apa la, kita tak ada pilihan… kita dekat sini pun orang dah tak sudi,” tulisnya.

Disebabkan tidak mempunyai simpanan, Wani berkata mereka terpaksa menjual tong gas dan dua buah kipas untuk mencari wang bagi membeli tiket ke Nilai.

“Dapatlah RM180. Itu saja barang kami ada dalam rumah sewa tu, dan sepupu saya tambahkan duit RM200 untuk tambang bas.

“Sebab tiket satu kerusi RM45 kami, ambil empat kerusi je sebab fikir nak bayar Grab lagi.

Kami keluar malam, saya tak bagi tahu pun tuan rumah tu sebab ayat-ayat pedas masih lagi saya ingat.

WINA WANI

“Kami keluar malam, saya tak bagi tahu pun tuan rumah tu sebab ayat-ayat pedas masih lagi saya ingat. Macam kami ni hina sangat di mata diorang,” ujar ibu kepada empat cahaya mata ini.

Wina berkata dia dan suami kasihan melihat anak-anak yang masih kecil, namun bersyukur kerana kesemuanya seakan-akan memahami kesukaran yang sedang dihadapi.

“Alhamdulillah sekarang buat sementara waktu kami duduk sewa bilik dekat rumah sepupu, suami pun baru dapat kerja, ada rezeki cari rumah sewa,” katanya.

Meskipun sudah sebulan kisah sedih itu berlalu, wanita itu berkata malam ketika mereka terpaksa keluar adalah detik yang tak akan dilupakan sehingga bila-bila.

“Walaupun gambar ni genap sebulan tapi masih tak boleh lupa terlalu sakit nak difikirkan saat tu.

Netizen turut bersimpati malah ada yang bermurah hati menawarkan bantuan.

“Masih banyak nak kena uruskan. Masih tengah fikir cari duit untuk berurusan tukar sekolah anak, kesian nak sekolah tapi masih belum ambil surat dari tempat lama, baru boleh pergi pejabat PPD. Harap-harap bulan ni bolehlah saya berurusan.

“Dah masuk satu bulan anak-anak tak ke sekolah. Doa kami sahabat-sahabat semua semoga urusan anak-anak saya dipermudahkan,” akhirinya.

Perkongsian wanita tersebut mengundang simpati rata-rata netizen yang bermurah hati mahu memberi sumbangan bagi meringankan beban mereka sekeluarga.

Dalam pada itu, ramai yang turut menitipkan kata-kata semangat agar wanita berkenaan tabah menjalani ujian.

Sumber: mStar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda

 

 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back to top button