Inilah Profil Bhavye Suneja, Juruterbang Liion Air Yang Sempat Minta Patah Balik

Berita pesawat Lion Air dengan nombor penerbangan JT610 yang terhempas di perairan Karawang, Jawa Barat, Indonesia telah membuatkan seluruh rakyat Indonesia dan Malaysia bersedih. Segala maklumat tentang jatuhnya pesawat ini telah menjadi tular di media sosial.

Pesawat ini telah dikemudi oleh Kapten Bhavye Suneja iaitu juruterbang yang sudah memiliki lebih dari 6,000 jam penerbangan. Dipetik dari laporan MSN.com.id, juruterbang ini dikhabarkan sempat meminta pesawat untuk kembali ke Lapangan Terbang sebelum terputus hubungan.

Berasal Dari India

Dari namanya sudah diketahui juruterbang ini bukanlah orang Indonesia. Beliau sememangnya berasal dari New Delhi, India. Bhavye diketahui telah bekerja sebagai juruterbang  untuk pesawat Lion Air selama lebih 7 tahun sejak Mac 2011.

Sebelum bekerja di Lion Air, Bhavye mengikuti pengajian penerbangan di Emirates. Di sana Bhavye menjadi pelatih juruterbang Boeing 737NG selama empat bulan, sejak September hingga Desember 2010.

Bhavye meneruskan pengajiannya di Ahlcon Public School, India pada 1990-2005. Setelah itu dia melanjutkan pengajiannya diBel Air International, California sejak tahun 2007 hingga 2009.

Sayang Isteri

Terlihat dari gambar-gambar yang sering dimuat naik di Facebook, Bhavye adalah seorang suami yang sangat mencintai isterinya. Ada beberapa gambar mesra dengan isterinya yang bernama Garima Sethi. Pasangan ini baru menikah pada 19 Julai 2016 yang lalu.

Seperti disebutkan sebelumnya, Bhavye sempat meminta pesawat yang dikemudikannya untuk berpatah balik ke lapangan terbang semula. Hal tersebut terjadi sesaat sebelum pesawat yang berisi 188 penumpang itu terputus hubungan selama lebih tiga jam. Namun sebelum sampai di lapangan terbang, ternyata pesawat tersebut sudah hilang dari radar.

Sampai sekarang belum ada khabar tentang kondisi juruterbang ini. Sama-sama kita doakan yang terbaik buat mangsa yang terlibat.

 

sumber: Hangat.com

Leave a Reply